donderdag 31 maart 2016

Minder regeldruk en betere dienstverlening voor Amsterdammers

Minder regeldruk en een betere dienstverlening voor Amsterdammers. Met die insteek heeft D66-wethouder Abdeluheb Choho het programma Minder Regeldruk gelanceerd, wat met een ruime meerderheid is aangenomen in de Amsterdamse gemeenteraad. Choho: “Regels zijn er niet voor niets. Er wordt dus ook niet blind geschrapt, maar wel kritisch gekeken naar de regeldruk. Vergunningaanvragers moeten nu bijvoorbeeld soms wel zes verschillende formulieren invullen. Minder regeldruk betekent dat we dat terugbrengen naar twee formulieren, door onze eigen processen te optimaliseren. Dat is veel minder belastend voor Amsterdammers. De gemeente moet behulpzaam en toegankelijk zijn.”

Betere samenwerking binnen de gemeente, met ondernemers en bewoners

D66-raadslid Hans Glaubitz ziet een langgekoesterde wens van D66 in vervulling gaan. “Onnodige regels worden geschrapt, de regeldruk verminderd en er wordt werk gemaakt van de best mogelijke dienstverlening voor Amsterdammers. We gaan veel beter samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie, met ondernemers en bewoners. Zo was er al één aanspreekpunt voor ondernemers. Nu gaan we onder andere vergunningen sneller toekennen, zodat Amsterdammers niet eindeloos in onzekerheid zitten.”

Online dienstverlening

Het gaat naast het terugdringen van de administratieve lasten ook om een verbetering van de digitale dienstverlening. Vanaf augustus 2015 zijn subsidies al online aan te vragen. Online formulieren worden voor het aanvragen van armoedevoorzieningen en bijzondere bijstand, de opgave van inkomsten, het doorgeven van veranderingen en het indienen van bezwaar versimpeld en uitgebreid. In 2017 zijn ook alle vergunningaanvragen voor ondernemers digitaal beschikbaar.