vrijdag 10 mei 2019

Nieuw vaarbeleid tegen overlast, vóór de Amsterdammer

Deze week is het nieuwe vaarbeleid behandeld in de gemeenteraad, waarmee is vastgesteld dat er met maximaal 12 personen op boten gevaren mag worden. Dankzij D66-raadslid Jan-Bert Vroege komen er twee duidelijke uitzonderingen op deze maatregel: met Koningsdag en voor Amsterdammers die een paar keer per jaar een feestje willen vieren. Vroege: ‘’Overlast op het water kunnen we effectief aanpakken met de beperking van maximaal 12 opvarenden. Tegelijkertijd willen we de Amsterdammer die z’n verjaardag wil vieren op een boot, ontzien.’’

Koningsdag
Het voorstel van D66 om de 12+ maatregel los te laten op Koningsdag werd door een meerderheid van de gemeenteraad gesteund. Vroege: ‘’Wij zijn het eens dat overlast op het water effectief kan worden aangepakt door een maximum van 12 opvarenden in te stellen. Tegelijkertijd kan en mag dit natuurlijk niet betekenen dat er op Koningsdag geen boot in Amsterdam meer mag rondvaren met meer dan 12 mensen aan boord.’’ D66 heeft daarom voor deze dag een ontheffing voor elkaar weten te krijgen. Hierdoor blijft het iconische gezicht van grachten vol met bootjes gevuld met mensen gekleed in het oranje bewaard.

Uitzondering voor Amsterdammers
Ten tweede heeft D66 het voor elkaar gekregen dat er een ontheffingssysteem komt voor Amsterdammers met een boot. Vroege: ‘’Als je je verjaardag viert of familie van buiten de stad op bezoek krijgt, kom je al gauw aan meer dan 12 mensen. Dan moet je in onze stad gewoon de vrijheid hebben om lekker op een boot rond te dobberen.’’ D66 heeft daarom samen met de VVD ertoe opgeroepen een ontheffingssysteem op te zetten waarbij voor maximaal 5 dagen per jaar, Amsterdammers een ontheffing kunnen krijgen van de 12+ maatregel.