woensdag 8 februari 2017

Nieuwe samenwerking nodig voor meer betaalbare huurwoningen

Om het tekort aan middenhuurwoningen in Amsterdam tegen te gaan wil D66 pensioenfondsen en verzekeraars betrekken bij nieuwbouwprojecten. D66-raadslid Reinier van Dantzig heeft hiertoe een initiatiefvoorstel ingediend. Van Dantzig: “Amsterdam heeft een schreeuwend tekort aan middenhuurwoningen en dat betekent dat alle zeilen moeten worden bijgezet om meer middenhuur te realiseren én te behouden.” Met het voorstel wil D66 dat er afspraken gemaakt worden met pensioenfondsen en verzekeraars over lange-termijn investeringen. Van Dantzig: “Met dit soort partijen zijn afspraken te maken die ervoor zorgen dat er fors meer middenhuurwoningen gebouwd worden én ook echt middenhuur blijven.”

Middenhuur voor de lange termijn

Amsterdam trekt aan en groeit gestaag. Ook wordt er al meer gebouwd dan ooit te voren. Toch blijven we in de stad een schreeuwend tekort aan middenhuurwoningen houden. Van Dantzig ziet een mogelijkheid het tij te keren met behulp van institutionele beleggers. Van Dantzig: ‘’D66 ziet graag dat pensioenfondsen en verzekeraars zich verenigen om het aanbod middenhuur in de stad te beheren en te behouden.’’ Het komt het nog te vaak voor dat middenhuurwoningen na de eerste verhuring sterk stijgen in prijs. Door met pensioenfondsen en verzekeraars in zee te gaan, die kijken naar de lange termijn, kan dit aanbod fors toenemen. ‘’Met die partijen zijn afspraken te maken over het langer in bezit houden van middenhuurwoningen, de grootte van deze woningen en de prijs,” aldus van Dantzig.

Wooncoöperaties

Om deze betrokkenheid van pensioenfondsen en verzekeraars structureel in te bedden, ziet D66 graag dat deze partijen zich verenigen tot één of meerdere wooncoöperaties. Van Dantzig: ‘’Door woningcoöperaties op te richten kunnen deze pensioenfondsen en beleggers goed verenigen en structureel bezig zijn met het beheer van middenhuur.’’ Op dit moment bestaat deze structuur niet. Er zijn nog geen wooncoöperaties bestaande uit institutionele beleggers die middenhuurwoningen bouwen.  In het voorstel wordt het gemeentebestuur dan ook opgedragen in gesprek te gaan met deze partijen. ‘’Wat D66 voorstelt is iets nieuws en kan echt een positieve impact hebben voor middeninkomens die nu geen schijn van kans maken,’’ aldus Van Dantzig.