maandag 6 juli 2020

Onderzoek bredere beschikbaarheid PrEP

De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van Jan-Bert Vroege en Jenneke van Pijpen (Groenlinks) om de preventiepil PrEP aan verschillende risisogroepen te verstrekken zoals vrouwelijke partners van mannen die seks hebben met mannen. Vroege: “Het aantal hiv-infecties daalt al jaren in Amsterdam en ik ondersteun de ambitie van de wethouder van 0 nieuwe infecties in 2026 van harte. Maar het venijn zit hem in de staart en het is belangrijk om voor iedereen PrEP beschikbaar te maken, ook risicogroepen en bijvoorbeeld nieuwkomers in de stad,  die de pil nu niet krijgen. ”

Risicogroepen
Vroege stelt daarom voor dat het GGD-onderzoek doet naar het breder verstrekken van PrEP aan risicogroepen. Op dit moment richt het beleid zich op doelgroepen zoals sekswerkers. Vroege: “Er lopen rond de driehonderd mensen in Amsterdam die niet weten dat ze HIV hebben. We zijn goed op weg naar een HIV-vrij Amsterdam, maar het venijn zit in de staart. Niet alleen de bulk, maar ook de risicogroepen die we nu missen in dit beleid.”

Amsterdam
Amsterdam strijdt al sinds de jaren tachtig tegen HIV en in afgelopen periode meldde de GGD zo rond de honderd nieuwe infecties per jaar. Tot 2019, toen lag het aantal op zestig, een “trendbreuk”, aldus D66-wethouder Simone Kukenheim. Kukenheim wil daarom dat in 2026 het aantal nieuwe infecties op 0 zien. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is de HIV-preventiepil PrEP, dat bij goed gebruik de kans op het krijgen van HIV sterk verkleint.

Acceptatie
Een ander voorstel van Vroege over de acceptatie van mensen met HIV is ook aangenomen door de gemeenteraad. Jan-Bert Vroege: “Behalve het zelfstigma is ook het maatschappelijk stigma een groot probleem. Bij andere chronische ziekten krijg je medelijden, als je hardop zegt dat je HIV hebt, dan kijken mensen raar naar je. Er zit een calvinistisch syndroom aan van: ‘het zal wel je eigen schuld zijn’, daar moeten we vanaf.”