maandag 23 augustus 2021

Onthulling van Mierlobrug Amsterdam

Afgelopen week werd de van Mierlobrug feestelijk onthuld door stadsdeelvoorzitter Dehlia Timman. Tien jaar na het overlijden van de oud-voorman en oprichter van D66 heeft de Amsterdamse gemeenteraad besloten hem te vereeuwigen in het straatbeeld. Afgelopen week was daar de feestelijke onthulling van. ‘‘De beelden van Hans van Mierlo die over de Amsterdamse grachten liep en de kiezer rechtstreeks aansprak zijn iconisch en staan bij vele Nederlanders nog in hun geheugen gegrift. Het is mooi dat deze brug daar een eerbetoon aan is,’’ aldus fractievoorzitter Reinier van Dantzig.

Politieke vernieuwer
In de jaren zestig richtte Van Mierlo in Amsterdam samen met een aantal anderen een nieuwe partij op. Hij wilde het politieke stelsel opschudden en maakte zich ernstige zorgen over de staat van de democratie. Hij viel op met zijn vernieuwende ideeën en politieke stijl. Wandelend over de Amsterdamse grachten sprak hij de kiezers rechtstreeks aan. Een campagnespotje dat nog altijd actueel is. Hij kwam direct met 7 zetels de Tweede Kamer binnen. Ongekend voor een nieuwkomer in die tijd!  Gedurende zijn loopbaan heeft hij verschillende functies vervuld, waaronder ministersposten. Uiteindelijk heeft hij zijn loopbaan eervol afgerond met een aanstelling als Minister van Staat. Reinier van Dantzig: ‘‘Van Mierlo heeft veel betekend voor Nederland en Amsterdam. Met charisma en elan heeft hij altijd gevochten voor een sterke democratie en een land waarin iedereen zich gehoord voelt.’’

Vereeuwigd in het straatbeeld
Het college kreeg december jl. de opdracht van de gemeenteraad om een brug te vinden met een duidelijke link met het leven van Hans van Mierlo en hem deze zijn naam te schenken. Die brug is gevonden en afgelopen week werd voormalig brug 18 over de Herengracht onthuld als de van Mierlobrug. De brug was betekenisvol voor van Mierlo. Hij woonde er vlak naast en zijn bekende campagnespot uit 1966 is er opgenomen. Dochter van van Mierlo: ‘‘Ik denk dat hij het heel leuk zou vinden dat het dit bruggetje is en niet een ander.’’