maandag 30 december 2019

Opinie | ‘Geld alleen is niet genoeg’

Het volgende opiniestuk is verschenen in het Parool op 10 december 2019.

Het volgende hoofdstuk in de onderwijscrisis is deze week begonnen. In Nieuw-West sturen zestien basisscholen een week 5400 kinderen naar huis, om oplossingen te vinden voor het lerarentekort én om de leraren die er nog wel werken ‘uit de overlevingsstand te halen’. Samen met ouders, leraren en schoolleiders maak ik mij ernstig zorgen over het onderwijs in onze stad.

Afgelopen week schreef onderwijswethouder Moorman een brief in Het Parool over het steeds verder oplopende lerarentekort. Het is goed dat zij telkens de noodklok luidt. Helaas kondigde ze daarbij geen nieuwe maatregelen aan om het steeds verder oplopende tekort aan leraren te bestrijden, maar vroeg ze opnieuw om geld vanuit Den Haag.

Drie stappen

De oproep zelf snap ik. Een deel van de oplossing moet immers daar vandaan komen. Een hoger salaris, het dichten van de loonkloof en een lagere werkdruk zijn allemaal facetten waarbij de minister aan zet is. Hij moet met meer komen dan incidenteel geld. Maar geld alleen is niet genoeg. Het lerarentekort is in onze stad het grootst. De strijd ligt hier.

Ik roep de wethouder daarom op niet het debat in Den Haag te voeren, maar hard aan de slag te gaan met drie stappen in Amsterdam.

Nieuwe initiatieven

Om te beginnen moeten we inzicht krijgen in hoe het lerarentekort er precies uitziet. Welke scholen problemen ervaren of op omvallen staan. Die scholen moeten als eerste aanspraak kunnen maken op geld en ondersteuning. Alleen als we meer inzicht hebben in de tekorten en stabiliteit, kunnen scholen gericht worden geholpen.

Daarnaast zijn nieuwe initiatieven nodig, zoals een begeleidingspool voor zijinstromers, startende docenten en herintredende leraren. Zij staan voor de klas omdat leraar het mooiste beroep is dat er bestaat, maar verlaten vaak binnen een paar jaar het onderwijs. Ze ervaren een te hoge werkdruk en hebben behoefte aan een mentor of ervaren docent die ze begeleidt in de eerste jaren.

Ten derde, zet vakdocenten cultuur en technici voor de klas, zodat de reguliere leraar meer tijd overhoudt voor lesvoorbereiding, nakijkwerk en begeleiding van leerlingen. Ook de inzet van docenten uit het voortgezet onderwijs voor vakken als Nederlands, Engels en geschiedenis kan worden bekeken.

De basisschoolleraar kan zich dan bezighouden met kerntaken als rekenen, taal, lezen en burgerschap. Daarnaast ontstaat meer ruimte voor scholing en voor onderwijsvernieuwing.

Lange traditie

In het raadsdebat gaf de wethouder aan weinig behoefte te hebben aan nieuwe ideeën. Maar dit probleem is complexer dan wijzen naar Den Haag, wachten op een zak met geld en doorgaan op dezelfde weg. Amsterdam heeft een lange traditie van het eigen onderwijs verbeteren.

Wethouder, omarm de ideeën van Amsterdammers en pak nu verder door. Want ieder kind zonder leraar is er een te veel.

Ilana Rooderkerk, raadslid onderwijs D66 Amsterdam