woensdag 10 april 2019

Opinie | Stop homofobe spreekkoren

Het waren mooie affiches de afgelopen weken in de Johan Cruyff Arena. Ajax vocht PSV van het lijf en blies zo de kampioensstrijd nieuw leven in en een week daarvoor verloor Oranje nipt van Duitsland in een enerverende pot voetbal. Kortom, wedstrijden waarvoor je naar het stadion gaat. Tenminste, als je geen homo bent.

Bij beide wedstrijden werd de thuisspelende ploeg enthousiast ondersteund door het eigen publiek. Maar helaas, zoals zo vaak, ging dat gepaard met een flinke dosis homofobie. “Alle Duitsers zijn homo” klonk het luidkeels bij de wedstrijd van Oranje. Niet alleen in het stadion, maar ook in de metro’s richting het stadion. In de wedstrijd van Ajax tegen PSV waren het niet de Duitsers, maar de boeren die homo waren. Ongetwijfeld zegt menig supporter: “Ach het is maar een grapje, ik heb helemaal niets tegen homo’s.” Maar de vanzelfsprekendheid waarmee “homo” als scheldwoord wordt gebruikt is schadelijk.

Nog altijd is homo het meest gebruikte scheldwoord, niet alleen in het voetbalstadion, maar ook in de kleedkamers en op de velden. Het gebruik van het scheldwoord geeft bewust of onbewust alle homo’s die op het veld staan, of supporter zijn in het stadion of voor de buis, het gevoel: jij hoort hier niet bij.

Tegen racisme en antisemitisme is jarenlang gestreden in het voetbal. Hoewel het een strijd met een lange adem is, en er nog altijd ranzige incidenten zijn, spreekt de voetbalgemeenschap zich er wel keer op keer oprecht tegen uit. Hoe anders is dat bij homofobie. Van voetbalbonden tot de oude mannen op de TV tot de supporters. Het tegengaan van homofobie kan op weinig support rekenen. Beloften van bondspresident Michael van Praag 10 jaar geleden bleken woorden maar geen daden en verder dan een eenmalige KNVB-boot tijdens de Amsterdam Pride is het nooit gekomen.

Het wordt daarom de hoogste tijd dat de KNVB, de voetbalverenigingen en alle officials daadwerkelijk in actie komen. Bijvoorbeeld door structureel en zonder uitzondering openlijk en actief afstand te nemen van dit soort spreekkoren. Door zichtbaar en hoorbaar te zijn tegen ieder vorm van discriminatie, door er te zijn voor alle supporters en voetballers.  Door niet langer te doen alsof het allemaal wel meevalt, maar door zich actief te laten horen: voetbal is van en voor iedereen.

Laten we bij het Europees Kampioenschap voetbal, waarvan vier wedstrijden in Amsterdam worden gespeeld, als gemeente actief met partners in de voetbalwereld optrekken. Samen kunnen we een verschil maken. Bijvoorbeeld door op plekken waar fans samen komen luidkeels en ludiek aandacht te vragen de acceptatie van de LHBTI+ gemeenschap.

In de wetenschap dat de acceptatie van homo’s niet van vandaag op morgen gebeurt, is er geen tijd meer te verliezen. Want de gedachte dat er een nieuwe generatie Amsterdammers opgroeit, die zich niet thuis voelen op de tribune om dat er niks is veranderd aan de haat en afkeer tegen homo’s, is onverteerbaar.

Jan-Bert Vroege