woensdag 28 augustus 2019

Oververhitting in de klaslokalen

Terwijl de temperatuur zomers blijft, zijn de scholen weer begonnen. D66 wil weten wat er gedaan wordt om de temperatuur in klaslokalen op een goed niveau te houden. Met te hoge temperaturen leren kinderen minder en verslapt de concentratie. Op sommige scholen in het land gaven ouders hun kinderen airco’s mee naar school en andere scholen stelden noodgedwongen hitteroosters in. D66-raadslid Rooderkerk: “Onze schoolgebouwen moeten hittebestendig zijn, want er is geen kind dat nog veel opsteekt in een klaslokaal van 30 graden.”

De gemeente is bezig met het verbeteren van het klimaat waarin leerlingen hun lessen volgen. Samen met Amsterdamse scholen wordt geïnvesteerd in Gezonde Schoolgebouwen. Het doel hierbij is het verbeteren van de luchtkwaliteit in de school. Rooderkerk: “We kijken al kritisch naar luchtkwaliteit in schoolgebouwen. Hetzelfde moeten we gaan doen met temperaturen, zodat klaslokalen altijd een temperatuur hebben waarin prettig geleerd kan worden.”

Door klimaatverandering zullen er in de toekomst meer hittegolven zijn en worden temperatuurrecords vaker gebroken. Er moeten nu al stappen gezet worden zodat kinderen in de zomermaanden niet noodgedwongen naar huis worden gestuurd. D66-raadslid Rooderkerk: “Het Amsterdamse onderwijs moet rekening houden met hogere temperaturen en we moeten er samen voor zorgen dat klaslokalen leefbaar zijn en blijven.”