woensdag 28 maart 2018

Pak discriminatie woningmarkt hard aan

D66 is geschrokken van de discriminatie die plaatsvindt op de woningmarkt en wil dat de gemeente deze discriminatie stevig aanpakt. Uit onderzoek van De Groene Amsterdammer blijkt dat een woningzoekende met een ‘Nederlands’ klinkende naam aanzienlijk vaker (28 procent) een uitnodiging krijgt voor een bezichtiging van een woning dan een woningzoekende met een ‘Marokkaanse’ achternaam. Negentig procent van de verhuurmakelaars bleek daarnaast bereid om mee te werken aan discriminerende verzoeken. D66 stelt daarom schriftelijke vragen aan het college. D66-raadslid en woordvoerder wonen Alexander Hammelburg: “We zien het aantal meldingen van discriminatie toenemen. De hardnekkigheid van discriminatie in de horeca, uitzendbranche en dus ook op de woningmarkt, moet keihard worden aangepakt. Het aantal meldingen van discriminatie moet naar 0. Het hardnekkige gif van discriminatie staat gelijke kansen in de stad in de weg en dat is slecht voor ons allemaal.”

Pak discriminatie aan

De Groene Amsterdammer deed een steekproef middels vijftig mystery calls naar kantoren in heel Nederland en concludeerde dat ruim negentig procent inging op een discriminatoir verzoek. Wat D66 betreft zet de gemeente daarom binnenkort mystery guest in op de woningmarkt, naast de horeca en uitzendbranche. D66-raadslid en woordvoerder diversiteit Dehlia Timman: “Discriminatie kan en mag niet meer voorkomen. Het is niet voor niets strafbaar. Daarom willen we het periodiek laten onderzoeken. Meten is weten, zo kunnen we het blijven aanpakken.”

Verhoog aangiftebereidheid

Aangifte doen van discriminatie gebeurt nog veel te weinig. Ook makelaars en woningcorporaties zelf kunnen aangifte doen wanneer zij een verzoek krijgen om huurders te selecteren door te discrimineren. Discriminatie is niet altijd zichtbaar voor de woningzoekende zelf. Hammelburg: “Discriminatie kunnen we alleen uitbannen als er streng op nageleefd wordt, door bedrijven zelf en door de politie. Daarvoor is het nodig dat meer mensen aangifte doen wanneer zij discriminatie zien of ervaren. Zowel huurders als verhuurders moeten we verleiden om altijd aan de bel te trekken als het om discriminatie gaat.”