donderdag 24 augustus 2017

De Parade op groene stroom

Goed nieuws: vanaf dit jaar draait De Parade in Amsterdam op groene stroom. Dankzij een duurzaam stroompunt, aangelegd in het Martin Luther Kingpark, zijn vieze dieselaggregaten overbodig geworden. D66 staat voor duurzame festivals in Amsterdam. D66-raadslid Marijn Bosman: “De Parade laat goed zien hoe festivals duurzaam kunnen worden georganiseerd, met respect voor parken, groen én bewoners.  Ze laten het park mooier achter dan toen ze erin kwamen, dat is waar we in heel Amsterdam naartoe moeten.”

Meer duurzame festivals

Er zijn veel meer duurzame festivalorganisaties in Amsterdam. Organisaties die bereid zijn om verantwoordelijkheid en risico te nemen door zelf grote investeringen te doen. Zij moeten dan wel de kans krijgen om de investeringen terug te verdienen. Daarom heeft D66 dit voorstel ingediend, zodat we organisatoren helpen en duurzame festivals stimuleren.

1000 vrachtwagenritjes minder

Het Martin Luther King Park is het eerste Amsterdamse park waar een duurzaam stroompunt is aangelegd. De Parade werkt al zeven jaar om de aansluiting mogelijk te maken. De ontwikkeling kwam in een stroomversnelling toen de startup Locol betrokken werd. Door alle betrokken belangen samen te brengen (netbeheerder, stroomleverancier, terreinbeheerder, eindgebruikers) konden goede afspraken worden gemaakt en werd het duurzame stroompunt dit jaar aangelegd. Nu bespaart de Parade 40.000 liter diesel, die anders werd opgestookt in ro(n)kende dieselaggregaten. De hoeveelheid CO2 die nu niet de lucht in gaat, is vergelijkbaar met de uitstoot van 1000 vrachtwagenritjes naar Parijs. Of, met andere woorden, wat 50.000 bomen jaarlijks uit de lucht halen.