vrijdag 19 februari 2021

Raad over NDSM Oost: Behoud Pllek en creëer een bloeiende maakindustrie

D66, VVD, PvdA, DENK en JA21 stellen voor om Pllek in ieder geval tot 2025 zekerheid te geven om te mogen blijven huren op NDSM Oost. Bij de gebiedsontwikkeling moet er volgens de partijen rekening gehouden worden met culturele ondernemers, horeca, bedrijvigheid en maakbedrijven. ‘‘We roepen het stadsbestuur op om expliciet alle partijen te betrekken bij de besluitvorming over NDSM Oost en tot goede samenwerking te komen met ruimte genoeg voor iedereen,’’ aldus bovenstaande partijen.

Pllek moet blijven
In september 2020 is er een voorstel van D66 aangenomen waarin een meerderheid van de Raad zich uitsprak om Pllek als culturele ontmoetingsplaats te behouden tot aan een definitieve invulling van de bestemming van het terrein. Nu wordt deze oproep versterkt door een voorstel van bovengenoemde partijen om Pllek garantie te geven tot 2025 te kunnen blijven huren op het NDSM Oost terrein. Net als nu al het geval is bij omliggende bedrijven. ‘‘Vooral in deze tijden zijn grote sociale ontmoetingsplaatsen van enorm belang voor de stad. Daarbij biedt de coronapandemie en de jaarlijkse verlenging van de tijdelijke grondhuur geen perspectief aan ondernemers,’’ aldus raadslid Hülya Kat van D66.

Betrek culturele ondernemers en horeca bij gebiedsontwikkeling
De gebiedsontwikkeling van NDSM Oost is stilgelegd tot 2028. Over hoe het daarna verder gaat zal de gemeente zich de komende jaren buigen. Er zijn door culturele- en horecaondernemers en maakindustrie op de NDSM-werf zorgen geuit over het proces voor de ruimtelijke ontwikkeling van NDSM-werf. Ook de gemeenteraad heeft zich uitgesproken en wil niet dat economische bedrijvigheid, zoals een bloeiende maakindustrie, wordt uitgesloten. Raadslid Hendrik-Jan Biemond: “Mannen en vrouwen met opgestroopte mouwen horen bij de NDSM, ook in de toekomst. Een sterke maakindustrie zorgt voor veel echte banen voor Amsterdammers en is daarmee zowel goed voor het gebied zelf, als voor de gehele Amsterdamse economie.”

Daarbij dienen volgens de raad ook de horeca en culturele ondernemers betrokken te worden in de plannen tot herontwikkeling en moet bedrijvigheid geborgen worden in de planvorming. ”De ondernemers in NDSM Oost hebben het gebied karakter gegeven. Ontzettend fijn dat zij nu meer zekerheid hebben om er te kunnen blijven en hun bedrijfsvoering te kunnen runnen,’’  aldus raadslid Hala Naoum Néhmé (VVD). ‘‘Het is goed dat er nu expliciete samenwerking komt met de ondernemers in het gebied met plek voor een diversiteit aan mogelijkheden en samenwerking,’’ aldus raadslid Ayşegül Kiliç van DENK.

Klik voor de motie hier.