woensdag 6 oktober 2021

Red de intocht van Sinterklaas

Fractievoorzitter Reinier van Dantzig vroeg vanmiddag tijdens de gemeenteraad aan de burgemeester naar de rommelige verloop van de organisatie van de Sinterklaasintocht, wat de plannen zijn voor de verplaatsing naar de Arena, en of de burgemeester een mediator rol wil innemen bij de onrust in de organisatie. Fractievoorzitter van Dantzig: ‘‘De Sinterklaasviering is voor veel Amsterdammers, waaronder mijn zoontje, een belangrijke dag. We zijn blij met de toezegging van de burgemeester om een bemiddelende rol in te nemen tussen bestuur en vrijwilligers en alles op alles te zetten om het tot een vrolijke mooie dag te brengen.’’

Onrust in de organisatie
Afgelopen week bleek er onrust te zijn binnen Stichting Sint, de organisatie van de Sinterklaasintocht Amsterdam. De beslissing van het bestuur om de intocht niet op de traditionele wijze te organiseren maar een alternatieve wijze te hanteren ondanks het los laten van de 1,5 meter maatregel viel verkeerd bij een deel van de vrijwilligers. Van Dantzig: ‘‘Het zou eeuwig zonde zijn als de feestsfeer verpest wordt door onnodige onrust. D66 hoopte ook op een klassieke intocht in de straten maar we moeten er met de huidige omstandigheden met ze alle het beste van maken.’’

Halsema als mediator
De onrust binnen de organisatie en het opstappen van veel vrijwilligers van Stichting Sint kan ertoe leiden dat de Sinterklaasviering een onnodige domper krijgt. De fractie van D66 zou graag willen weten van de burgemeester of zij als een bemiddelaar op zou willen treden in het conflict. Ook wil D66 graag weten of ze alles op alles zet om de intocht goed te laten verlopen en achteraf bereid is een evaluatie te organiseren. ‘‘Het is goed nieuws dat de burgemeester heeft toegezegd alles op alles te zetten om de viering tot een succes te maken. Ze gaat bemiddelend optreden in de organisatie en de gemeente gaat eventuele meerkosten van de alternatieve viering op zich nemen. D66 heeft daarmee weer vertrouwen dat de viering, ondanks de coronamaatregelen, een mooie dag  gaat worden voor jong en oud.’’