dinsdag 12 maart 2019

Schaamteloze fraude sociale huurwoningen aanpakken

D66-raadslid Alexander Hammelburg vraagt een spoeddebat aan vanwege het bericht dat professionele bendes frauderen met sociale huurwoningen. Na recente berichten over toenemende woonfraude blijken nu ook criminele bendes in hoge mate betrokken te zijn. Het aanpakken van woonfraude is een absolute prioriteit, vindt Alexander Hammelburg. “Deze harde klap in het gezicht van al die mensen die al jarenlang wachten op een betaalbare woning moet met hand en tand bestreden worden. De ontwikkeling verziekt de Amsterdamse sociale woningmarkt die al onder grote druk staat. Ik wil weten van de wethouder hoe, ondanks investeringen in de handhaving de afgelopen jaren, bendes blijkbaar vrijelijk kunnen opereren.”

Jarenlange zorg
D66 Amsterdam vraagt al jaren woonfraude harder aan te pakken. Bureau Zoeklicht, verantwoordelijk voor de aanpak van woonfraude in Amsterdam, schatte in 2014 al dat ongeveer 10% van sociale huurwoningen illegaal wordt onderverhuurd. Deze coalitie heeft gekozen voor intensivering van de handhaving op woonfraude. Daarvan zou je verwachten resultaten te zien. D66-raadslid Hammelburg: “Nu lijkt de woonfraude niet af te nemen, niet stabiel te blijven, maar epidemisch toe te nemen. Dat moet stoppen. Als slimme bendes de corporaties en gemeente te slim af zijn, dan moeten wij zorgen dat we hen te slim af zijn.”

Direct actie
Een maand geleden diende Alexander Hammelburg nog een set schriftelijke vragen in over de aanpak van woonfraudeurs nadat berichten binnenkwamen dat woonfraude eerder toe- dan afneemt. Nu blijkt dat ook professionele bendes hierachter zitten, zit D66 met veel vragen. “Het is mij onduidelijk wat de omvang van het probleem is en wat eraan gedaan wordt. Wat wel duidelijk is, is dat het uit de hand lijkt te lopen en er nu maatregelen nodig zijn. Ik wil weten wat de wethouder van plan is, ik wil direct actie.”