donderdag 16 september 2021

Sneller bouwen aan middenhuur

Naar aanleiding van een voorstel van D66 en GroenLinks kunnen er sneller meer middenhuurwoningen bijgebouwd worden in de Wildemanbuurt. Het voorstel roept op om het ontbreken van een parkeerbeleid niet tot vertraging van gebiedsontwikkeling te laten leiden. Raadslid Daniëlle de Jager: ‘‘De woningnood is hoog en er moeten zo snel als mogelijk veel nieuwe huizen gebouwd worden. Soms liggen hierbij andere ‘regeltjes’ van de gemeente in de weg. Ik ben blij dat het parkeerbeleid geen barrière meer zal vormen in het in aanbouw nemen van nieuwbouw.’’

Sneller bouwen
We zitten in een grote woningnood in Amsterdam en daarvoor moet er snel veel bijgebouwd worden. Soms kunnen er barrières zitten in het gemeentelijk beleid die het in aanbouw nemen van woningen onnodig vertragen. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwbouw project in Nieuw-West (Hoekenes) waarbij de gebiedsontwikkeling vertraging oploopt door parkeerregels. Het aangenomen voorstel van D66 roept het stadsbestuur op om het ontbreken van parkeerregimes niet tot vertraging van gebiedsontwikkeling te laten leiden. Raadslid de Jager: ‘‘We zitten in een wooncrisis. Daarbij moeten we creatiever aan het werk gaan. Als een bouwproject aanzienlijke vertraging oploopt door formaliteiten die niet zeer noodzakelijk zijn dan moeten we als gemeente daar flexibeler mee om kunnen gaan.’’