woensdag 23 februari 2011

Sneltram 51 onveilig

Sneltram 51 richting Amstelveen met eindhalte Westwijk zorgt voor onveilige situaties op de Buitenveldertselaan in stadsdeel Zuid. Verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes (VVD) werd ruim een maand geleden al op de hoogste gesteld door het stadsdeel, maar heeft tot op heden nog niet gereageerd. D66-raadslid Jan Paternotte heeft schriftelijke vragen aan het collegeĀ gesteld. Onderstaand een artikel wat verscheen in Het Parool van 22 februari.

AMSTERDAM – De veiligheid rond sneltram 51 naar Amstelveen laat ernstig te wensen over op de Buitenveldertselaan. Dit stelt het bestuur van stadsdeel Zuid in een brief aan wethouder van Verkeer Eric Wiebes. De brief is van ruim een maand geleden, maar vooralsnog heeft het stadsdeel geen reactie ontvangen.

Volgens stadsdeelvoorzitter Paul Slettenhaar is door de vele storingen van de verkeerslichten sprake van ‘zeer onveilige situaties’. Dit is al herhaaldelijk aangekaart door ambtenaren van het stadsdeel, zonder dat dit tot verbetering heeft geleid, aldus Slettenhaar in de brief. Hij spreekt in dit verband van ‘ernstige nalatigheid’. Hij herinnert Wiebes aan een ernstig ongeval eind november, waarbij een automobilist door de brandweer uit zijn aangereden voertuig bevrijd moest worden.

Het stadsdeel wil ook dat de waarschuwingslichten-met-belsignaal voor langzaam verkeer worden teruggeplaatst, die in het najaar door de gemeente zijn vervangen door reguliere verkeerslichten met een ‘slecht waarneembaar piepsignaal’.?Slettenhaar spreekt van een ‘verslechtering’, die zo snel mogelijk ongedaan gemaakt moet worden. Omdat er met metromaterieel over het spoor wordt gereden, moet lijn 51 anders worden behandeld dan een reguliere trambaan, aldus de stadsdeelvoorzitter.

Een woordvoerster van Wiebes zegt dat het GVB, de gemeente en het stadsdeel op korte termijn gaan overleggen. D66-raadslid Jan Paternotte heeft schriftelijk uitleg gevraagd aan Wiebes. (HET PAROOL)