dinsdag 13 februari 2018

Festivalterrein voor nieuw organisatietalent

Het aanbod van festivals in Amsterdam is van wereldniveau. Met het nieuwe festivalbeleid, dat deze zomer in gaat, voert de gemeente strenge geluidsnormen en nieuwe regels in voor energiegebruik, water en afval. Met deze nieuwe voorwaarden wordt het lastiger voor creatief talent om iets nieuws op poten te zetten. Om ook jong talent kansen te geven, dient Marijn Bosman, raadslid D66, samen met de PvdA een motie in om een terrein beschikbaar te stellen als broedplaats voor experimentele festivals. “Jong creatief talent moet altijd de kans krijgen de gevestigde orde uit te dagen. Door een terrein en ondersteuning aan te bieden, verlagen wij de drempel voor jonge Amsterdammers om nieuwe concepten te ontwikkelen.”

Openbaar terrein als broedplaats

Het nieuwe festivalbeleid is een goede ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid en duidelijkheid. Het organiseren van een nieuw of kleinschalig festival wordt wel steeds meer een uitdaging: weinig budget en een klein publiek zorgen er al voor dat de middelen beperkt zijn. Strengere regels in het evenementenbeleid verhogen de drempel verder voor jonge creatievelingen. Het voorstel om een festivalterrein als broedplaats beschikbaar te stellen aan organisatoren kan daarbij helpen. Bosman: “De nieuwe regels in het evenementenbeleid maken het voor veel beginnende creatievelingen zonder professionele organisatie moeilijk om een nieuw evenement te beginnen. Een broedplaats in de openbare ruimte biedt ondersteuning waar nodig. Dit kan bijvoorbeeld door festivals kosten voor geluidstechniek en toiletten te laten delen en te helpen bij de vereisten in de vergunning over beveiliging, EHBO, toiletten en het afhekken van het terrein.”

Nieuw festivalseizoen

Het nieuwe evenementenbeleid gaat deze zomer in. Een greep uit de nieuwe regels: aangescherpte milieunormen en verplicht gebruik maken van de best beschikbare geluidstechnieken. “We moeten niet vergeten dat tussen al het geweld over het geluidsbeleid rondom evenementen, festivals ook een creatieve cultuurvorm zijn. Daarom wil D66 ervoor waken dat we het kleine, experimentele organisatoren niet te moeilijk maken. Een broedplaats in de openbare ruimte faciliteert divers opkomend talent en zorgt er voor dat onze festivals geen eenheidsworst worden en zorgt voor aanwas van onderaf. “