vrijdag 18 oktober 2019

Stadsbestuur breidt dak-en thuislozenopvang uit voor kwetsbare groepen.

Amsterdam maakt tijdelijke winteropvang structureel voor de meest kwetsbare groepen in Amsterdam en creëert 104 extra bedden. Amsterdammers kunnen zo het hele jaar door terecht bij een permanente daklozenopvang. Daar wordt hun, na een screening, een passend traject aangeboden met uitzicht op herstel. Dat staat in de plannen die wethouder Kukenheim vandaag heeft gelanceerd. Simone Kukenheim: “Vanaf komend voorjaar breiden we de opvang van de meest kwetsbare groepen uit. Zij worden gericht begeleid om blijvend uit hun situatie van dakloosheid te raken. Zo bieden we mensen een springplank naar herstel en weer een zelfstandig bestaan.”

Groeiende vraag
Amsterdam heeft al geruime tijd te maken met een groeiende vraag naar opvang in de stad door verschillende groepen dak- en thuislozen. Daarom heeft het stadsbestuur 10 miljoen euro uitgetrokken om onder andere de begeleiding van daklozen die zelfstandig kunnen wonen te verbeteren. Daarnaast gaat een speciaal team van de gemeente in kaart brengen hoe groot het probleem rond dak- en thuislozen is. Yassmine el Ksaihi: “Ik ben er blij mee dat wethouder Kukenheim deze maatregel uit het coalitieakkoord zo goed uitvoert. Ik ben er ook trots op dat we als Amsterdam vooroplopen in de zorg voor dak- en thuislozen.”

Permanent
Door de winteropvang permanent te maken en extra bedden te plaatsen snijdt het mes aan twee kanten. Het is een belangrijke stap om de meest kwetsbare mensen eerste opvang en perspectief op duurzaam herstel te bieden Het stadsbestuur hiermee dat de verstoring van de openbare orde vermindert. Daarnaast komt er meer ruimte bij de crisisbedden die de GGZ aanbiedt. Yassmine el Ksaihi: “Ik vind het zeer belangrijk dat iedereen die om hulp vraagt snel verder geholpen wordt. Deze maatregelen geven de meest kwetsbaren van de samenleving hopelijk dat duwtje wat ze nodig hebben.”