woensdag 10 juli 2019

Stadsbestuur toon lef in verduurzaming!

De klimaatcrisis wacht op niemand, ook niet op de Amsterdamse woningcorporaties. Onlangs gaven de Amsterdamse woningcorporaties aan dat ze graag soepelere duurzaamheidseisen willen. Wat D66 betreft is dit onacceptabel. De oproep van D66-raadslid Alexander Hammelburg is heel duidelijk: geen concessies op duurzaamheid. Hammelburg “Woningcorporaties bezitten bijna de helft van alle huizen in Amsterdam. Dan kijk je niet weg, dan pak je juist je verantwoordelijkheid. Dit is niet het moment om af te zwakken en dat is nog eens dubbel ongepast omdat veel duurzaamheidsdoelstellingen van de nog lopende afspraken met corporaties niet eens gehaald zijn.”

Nieuwe samenwerkingsafspraken
Op dit moment is het stadsbestuur met woningcorporaties in gesprek over de zogeheten samenwerkingsafspraken, die de prioriteiten voor de komende jaren zullen aangeven. Hammelburg: ‘’Als er een moment is om wat van onze Amsterdamse branie te laten zien, is het nu. De doelstellingen op bijvoorbeeld het aantal zonnepanelen zijn de afgelopen jaren bij lange na niet gehaald. Dan ga je nu niet terugschakelen maar juist bijschakelen!’’

Meer beren op de weg
De ambitieuze duurzaamheidsdoelen van Amsterdam zouden de bouwproductie van de woningcorporaties remmen, aldus de koepelorganisatie AFWC. Daarnaast constateren zij problemen door tekorten aan zowel bouwvakkers als materiaal. Ook vormen de vele inspraakrondes een belemmering voor de woningcorporaties om snel te beginnen met projecten waarbij bestaande huizen vervangen worden. D66-raadslid Hammelburg: “Een hoge bouwproductie is belangrijk en duurzaamheid ook. Het is niet of of. We willen dat er woningen gebouwd worden die bijdragen aan een toekomstbestendig Amsterdam.’’