maandag 21 december 2020

Stalkingalarm tegen vrouwenmoord

Het voorstel van D66 voor een stalkingalarm waarbij slachtoffers met 1 druk op de knop de politie mee kunnen laten luisteren is aangenomen in de gemeenteraad! In Nederland wordt iedere 10 dagen een vrouw vermoord. In Nederland komt femicide naar verhouding vaker voor dan in andere Europese landen zoals Frankrijk en Italië. ‘‘We moeten vrouwen beter beschermen en dit middel kan een goede aanvulling zijn op de al lopende ontwikkelingen in de strijd tegen femicide,’’ aldus raadslid Yassmine el Ksaihi.

Femicide
Vrouwenmoord is een vreselijk probleem waar elke 10 dagen een Nederlandse vrouw slachtoffer van is. De slachtoffers hebben vaak vooraf al melding gemaakt van stalking of een aangifte gedaan bij de politie. Deze slachtoffers zijn hiermee in beeld en kunnen beter beschermd worden. Er bestaat nu de mogelijkheid voor slachtoffers om een ‘Aware personenalarm’ te ontvangen. Hiermee kunnen zij door middel van een knop een melding doorgeven aan de meldkamer van de politie inclusief hun gps-locatie. Yassmine el Ksaihi ‘‘Het Aware personenalarm is een grote stap in de goede richting maar we zijn er duidelijk nog niet. Er moet meer gebeuren om de cijfers van femicide in Nederland omlaag te krijgen.’’

Alles inzetten
D66 wil daarom een vergroting van de mogelijkheden op het Aware personenalarm met een meeluisterfunctie. In Gent is er vorig jaar een proef gestart met een dergelijk systeem waarbij slachtoffers van een levensbedreigende stalking door ex-partners altijd en overal met 1 druk op de knop de politie live kunnen laten meeluisteren. Dit systeem bleek effectief te zijn en naar aanleiding van het aanhaken van 10 vrouwen op dit systeem is de politie aldaar 9 keer uitgerukt om steun te bieden in levensbedreigende situaties. ‘‘Wij stellen voor om deze meeluisterfunctie ook in Nederland te introduceren. Uit de testen blijkt dat de meeluisterfunctie effectief is. Wij willen alles inzetten in de strijd tegen vrouwenmoord en de meeluisterfunctie is een goede verrijking op het personenalarm,’’ aldus raadslid el Ksaihi.

Het voorstel is aangenomen in de gemeenteraad.