Afval

Met de groei van de stad, is het afval meegegroeid. En dat zien we helaas te veel om ons heen. De stad moet schoner. In de afgelopen jaren hebben we bijgeschakeld met een afval offensief. Door meer ondergrondse afvalbakken te plaatsen waar dat kan – ook in het centrum aan de kades van de grachten – en bovengronds waar dat moet. Met dat offensief hebben we voor elkaar gekregen dat in het centrum in de weekenden net zo intensief wordt schoongemaakt als na drukke evenementen. Schoonmaakteams werken niet meer volgens een vast schema en een vaste route, maar op basis van informatie en meldingen. Zwerfvuil kan de gemeente niet altijd voorkomen, maar we kunnen het wel opruimen. En dat moet op sommige plekken net zo intensief als we tijdens de GayPride en Koningsdag doen. Met schoonmaakteams zichtbaar op straat en met extra opvallende afvalbakken.

Maar het is nog niet genoeg. Het is duidelijk dat het vies is op verschillende plekken en dat extra investeringen nodig zijn. D66 is ook graag bereid die investeringen te doen: we willen de komende periode 130 miljoen euro vrijmaken voor extra containers, handhaving, vaker vegen en vaker ophalen. Daarvoor gaan wel de afvalstoffenheffing en de toeristenbelasting omhoog. Vooral het centrum moet de komende periode gewoon schoner worden. Dat is onze inzet voor de komende vier jaar.