Bouwen en wonen

D66 wil dat iedereen een eerlijke kans maakt op een woning. Niet alleen arm of rijk, maar álle inkomensgroepen en gezinssamenstellingen. Op dit moment vallen mensen met een middeninkomen echter tussen wal en schip. Zij verdienen te veel om in een sociale huurwoning te mogen huren en te weinig om te kunnen kopen of huren in de vrije sector. Decennialange inzet van eigenlijk alleen maar bouwen voor lage inkomens of dure koophuizen heeft ervoor gezorgd dat je als middeninkomen amper een huis kunt vinden. De verhoudingen zijn daardoor volledig zoek. Bijna 60% van de Amsterdamse woningen is een sociale huurwoning en slechts 5,6% van de woningen in onze stad is een middenhuurwoning! 10 keer minder dan het aantal sociale huurwoningen dus. Daarom verlaten gezinnen, leraren en verplegers de stad en dat vindt D66 een slechte zaak.

Daarom wil D66 de woningmarkt radicaal gelijktrekken: enorm veel bijbouwen én zorgen dat onze wijken eerlijk toegankelijk zijn voor alle inkomens. D66 wil dat er binnen 10 jaar 4 keer zoveel middenhuurwoningen staan in de stad dan nu: van 5,6% naar 20%. We zijn de enige partij die een streefcijfer middenhuur in de stad wil. Maar die middenhuur kan niet bestaan uit nieuwbouwwijken aan de randen van de stad, nee, D66 staat voor een toegankelijke stad met gemengde wijken. Dus moeten er iets gebeuren in de bestaande stad. We willen dat woningcorporaties in veel meer wijken sociale huurwoningen ook aan middeninkomens gaan verhuren en verkopen. Want net zoals dat wijken met 70% sociaal onwenselijk zijn, willen we ook niet dat alle nieuw te bouwen middenhuurwoningen aan de rand van de stad worden gebouwd. Ons voorstel is tweeledig. We willen dat:

1.  In wijken met veel sociale huurwoningen, een groot deel van de sociale huurwoningen die vrijkomen verhuurd worden aan mensen met een middeninkomen. Dit kan op veel plekken binnen de ring zoals De Pijp, Hoofddorppleinbuurt, De Baarsjes, Oud-West en de Indische Buurt. Deze woningen worden niet verkocht, maar blijven in het bezit van woningcorporaties.
  2. In gebieden buiten de ring willen we dat vrijkomende corporatiewoningen worden verkocht aan middeninkomens. Op die manier wordt de druk op de koopmarkt verlicht en krijgen middeninkomens een kans een woning te kopen die daadwerkelijk betaalbaar is.

Door veel meer middenhuur te bouwen zorgen we er niet alleen voor de stad op een eerlijkere manier toegankelijk wordt, maar we zorgen ook voor veel meer doorstroming. Op dit moment woont 44% (!!) van de Amsterdamse middeninkomens in een sociale huurwoning. Dat zijn dus mensen met een middeninkomen die een sociale huurwoning bezet houden, terwijl in die sociale huurwoning daar ook iemand had kunnen wonen die écht een sociale huurwoning nodig heeft, denk dus ook aan kwetsbare groepen. Sociale huur moet ten goede komen voor de groepen die dat nodig hebben. En een middenhuurwoning erbij betekent een sociale huurwoning vrij, dus daarom zet D66 zo enorm in op meer middenhuur: zodat de woningmarkt eerlijker wordt én de doorstroming op gang komt.