Duurzame energie

Grondstoffen en fossiele energiebronnen zijn eindig. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals wind- en zonne-energie. Wat D66 betreft wordt Amsterdam koploper in duurzame energie. Zo willen we inzetten op lokale energienetwerken, waarbij bewoners hun eigen energie opwekken via de zon of de wind, om dit vervolgens te delen met alle mensen die er wonen. Met een eigen netwerk hoef je geen btw en belasting te betalen over de energie én wordt het gebruik van duurzame energie gestimuleerd. Amsterdam zou daarom vrijstelling moeten vragen van de Energiewet uit 1998, die ervan uitgaat dat iedereen dezelfde energie uit één netwerk krijgt. Volgens D66 kan energie tegenwoordig heel goed decentraal geregeld worden. Maar ook wil D66 dat alle Amsterdammers makkelijker een energielening kunnen afsluiten, om zo te kiezen voor duurzame energie.

Om Amsterdam écht duurzaam te maken, moeten we dus af van vieze regels: onzinnige of verouderde regels die duurzaamheid in de weg staan. Schone lucht, groene energie en duurzame technologie vragen om nieuwe, gezamenlijke oplossingen. Door deze initiatieven de ruimte te geven, kunnen goede groene ideeën worden omgezet in daden.

Ten slotte kan de gemeente zelf actief op zoek gaan naar locaties voor wind- en zonne-energie of andere duurzame energie-opwekking. De gemeente kan dan zorgen voor een snelle vergunningverlening. Volgens D66 is in stedelijke gebieden namelijk meer potentieel voor nieuwe vormen van energie dan vaak op het eerste gezicht gedacht wordt.

Laatst gewijzigd op 24 november 2015