Groene daken

We willen een schone, duurzame en gezonde stad. Daarvoor is veel groen belangrijk. Ook op plekken waar je het niet een, twee, drie ziet. Bijvoorbeeld op daken. Groene daken zijn daken die zijn bedekt met aarde, mos en planten. Daardoor isoleert het dak erg goed en gaat het langer mee. De planten helpen ook om fijnstof uit de lucht te halen. Bovendien kan een groen dak regenwater vasthouden. Zo helpen ze overstroming tegen te gaan, vergroten ze de leefbaarheid.

D66 stimuleert het aanleggen van groene daken. Dat kan hard gaan, zoals afgelopen zomer in Zuid toen er in een klap 2000 vierkante meter daktuin werd geopend, op het Vivaldi gebouw. Voor de hele stad is een subsidie voor groene daken beschikbaar gekomen waarvan in 2016 goed gebruik is gemaakt. In de periode 2015-2016 is meer dan 6.441 m2 groen toegevoegd aan de Amsterdamse daken. Door de Green Deal Groene Daken gaan we samen met vele partners zorgen voor nog veel meer groene daken in de stad. Zo zorgen we samen voor een gezonde, duurzame stad die we aan onze kinderen en kleinkinderen kunnen doorgeven.