Groene schoolpleinen

Bij leren hoort ook spelen. Groene schoolpleinen helpen daarbij. Een groen en bebost schoolplein is voor een kind uitdagender dan een grijze betonnen binnenplaats. Dat wil D66 veranderen, want kinderen komen steeds minder in contact met het groen. Minder dan 10% speelt regelmatig buiten in een bos, park, of veld.

Daarom hebben we schoolpleinen vergroend, waar wordt gespeeld en geleerd. Met een moestuin kunnen kinderen bijvoorbeeld leren hoe ze groenten en fruit kunnen verbouwen. En bij een groen schoolplein kiest de leerkracht sneller om lessen als biologie en aardrijkskunde buiten te geven, met het schoolplein als lesmateriaal. Zo wordt school nog leuker en stimuleren we kinderen het beste uit zichzelf te halen.

Aan het einde van 2018 zijn er naar verwachting brengt 57  schoolpleinen met een nieuwe groene en regenbestendige inrichting. Een deel van deze groene schoolpleinen zijn ook te gebruiken als natuurlijke of vergroende speelplekken. Kijk bijvoorbeeld naar het nieuwe schoolplein van de Eerste Openluchtschool voor het Gezonde Kind, met voetbalveld, moestuin & buitenklaslokaal. Of bekijk hier het nieuwe groene schoolplein op basisschool Vogelnest in Amsterdam Noord.