Groene stad

In een leefbare stad is groen belangrijk. Groen in de stad is de tuin van Amsterdammers, waar kinderen kunnen spelen, je een boek kan lezen of sporten. Het zorgt voor rust en ontspanning. Én groen is hard nodig om te zorgen dat Amsterdam niet blank staat na een heftige regenbui. De stad groeit, en daarom verstevigen we het groen.

De afgelopen jaren hebben we niet alleen gezorgd voor méér groen, we knappen ook parken op. Zes Amsterdamse parken hebben een flinke facelift gegeven: van modderpoels naar nette parken.  Bijvoorbeeld het Rembrandtpark, het Martin Luther Kingpark en de Noordoever Sloterplas. Verder komt het deel van de ringweg A10 dat door de Zuidas loopt, vanaf 2028 onder de grond te liggen. Onder andere dankzij D66 komt er een groen park bovenop het dak van deze tunnels, om de Zuidas nog aantrekkelijker te maken.

Nieuw is dat we bij nieuwe wijken niet achteraf pas gaan nadenken over groen, maar bij het ontwerp van de wijk groenbouw al in de plannen zetten. Dankzij D66 is er jaarlijks 2 miljoen voor groene initiatieven in de buurt beschikbaar gekomen. Hiermee kunnen Amsterdammers die een moestuintje of postzegelpark willen realiseren in de buurt zich uitleven!