Parkeren in de stad

De gemeente moet maatregelen nemen om de hoeveelheid autoverkeer in de stad te verminderen. Het is dankzij mooie resultaten in de afgelopen vier jaar al vrijwel onmogelijk om de binnenstad met de auto te doorkruisen, waarmee er onnodig autoverkeer in het centrum wordt voorkomen. Wat D66 betreft wordt dit beleid verder doorgevoerd en wordt het centrum alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer.

We gaan door met het autoluw maken van de stad. In gebieden met een zeer hoge parkeerdruk zoals gedeelten van het Centrum, Oud-West en de Noord-Pijp wil D66 dat straatparkeren voornamelijk voor bewoners, ondernemers en hun eigen gerichte bezoekers beschikbaar is. Andere binnenstadbezoekers die met de auto komen, kunnen in een van de garages rond het centrum of op Parkeren + Reisplekken (P+R) terecht. Het straattarief gaat als het aan ons ligt ook flink omhoog voor deze groep. D66 kiest dus echt voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, ten koste van de auto. Het parkeren van de auto moet zoveel mogelijk gebeuren in parkeergarages onder de grond, zo kunnen we parkeerplekken boven de grond opheffen en nemen we afscheid van de auto in het alledaagse straatbeeld.