Prominente rol OV

Amsterdam is de economische motor van de regio en is enorm populair bij bezoekers uit zowel binnen als buitenland. Hier zijn de meeste banen, de meeste evenementen en de meeste bezoekers. Nu de stad groeit en er meer mensen komen wonen en werken, moet het openbaar vervoer meegroeien. Dat lukt niet op het bestaande wegennet. Om Amsterdam bereikbaar en leefbaar te houden moet het openbaar vervoer een grotere rol gaan spelen. Veel meer dan nu, moet het OV de meest logische en meeste gebruikte manier van reizen binnen Amsterdam en onze regio worden

Het Amsterdamse OV moet groeien. Nieuwe verbindingen en genoeg materieel om iedereen goed te kunnen vervoeren zijn hiervoor noodzakelijk. Het Amsterdams openbaar vervoer
moet nog servicegerichter en klantvriendelijker worden. De reiziger moet meer centraal komen te staan. Amsterdammers en bezoekers moeten zich snel en makkelijk kunnen verplaatsen. Dus een einde aan volle trams, ponten, metroverstoringen en pleinen die overspoeld zijn met fietsen. D66 zet vol in op uitbreiding van het metronetwerk, waaronder metrostation Sixhaven, bij de haven aan het IJ tegenover het CS en het doortrekken van de metro naar Schiphol. Verder wil D66 dat er nagedacht wordt over een Oost-Westlijn, en op langere termijn over metro’s naar Almere en Zaanstad. Daarmee kunnen Amsterdammers nog makkelijker gebruikmaken van alle mogelijkheden in onze stad en metropoolregio.