Sport

Sport is het bindmiddel voor de Amsterdamse samenleving. De stad heeft veel grote en kleine sportverenigingen, veel ruimte voor buitensport en een reeks mooie evenementen. Sport houdt de Amsterdammer gezond, zorgt ervoor dat mensen elkaar tegenkomen en biedt mogelijkheden voor de jeugd. Maar Amsterdammers en met name kinderen moeten nog veel meer uitgedaagd worden om te bewegen en in beweging te blijven. Ook in de naschoolse opvang zou meer aan sport gedaan moeten worden.

Waar kinderen niet gewend zijn of niet de mogelijkheden hebben om buiten schooltijd te sporten, heeft de gemeente een rol. Meer kinderen moeten een zwemdiploma kunnen halen en kennis kunnen maken met een sport.

Sportvelden en faciliteiten moeten zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Daarom pleit D66 voor zoveel mogelijk sportparken zonder hekken en slimme velden waar meerdere sporten op beoefend kunnen worden.

Doel is om per jaar minimaal één topsporttoernooi van formaat naar Amsterdam te halen. De gemeente levert een financiële bijdrage aan evenementen die dat nodig hebben en die de lokale jeugd erbij betrekken en hen stimuleren om actiever aan sport te gaan doen.