Drukte

Amsterdam ligt er prachtig bij en trekt bezoekers aan uit binnen -en buitenland. Al die mensen zorgen voor heel veel banen voor Amsterdammers, maar ook voor veel drukte, vooral in het centrum. Daar hebben we de afgelopen tijd veel aan gedaan: touringcars worden geweerd, een strenger hotelbeleid, geen bierfietsen of drijvende bubbelbaden meer en minder auto’s en meer fietsen in de stad. En Nutella-winkels hebben we ook wel genoeg. Zo blijft de stad leuk voor Amsterdammers én bezoekers.
Die groei en aantrekkelijkheid van de stad moeten we wel in goede banen leiden. Niet langer is méér alleen maar beter. We zijn daarin realistisch: we kunnen geen muur om de stad heen bouwen of op een roze knop drukken en poef, alle toeristen zijn opeens in Utrecht, Rotterdam of Den Haag. We kunnen wel grip krijgen op groei, spreiding van de kosten en de baten over de hele stad bevorderen, overlast voorkomen en zorgen dat Amsterdammers zich thuis blijven voelen.