Uitstootvrij in 2025

Amsterdam is nu wereldwijd koploper op het gebied van elektrisch vervoer. We hebben via milieuzones de meest vervuilende bestelbusjes, taxi’s, touringscars en scooters uit de binnenstad geweerd. En we zijn begonnen met het volledig elektrisch maken van het openbaar vervoer, én we bouwen het laadpalen netwerk uit voor elektrische auto’s. In 2025 willen we uitstootvrij verkeer in Amsterdam, dat hoofdzakelijk uit voertuigen met elektromotor bestaat. Daarom is het uitbreiden van elektrische oplaadmogelijkheden nu belangrijk. Bij nieuwbouw willen we eisen stellen die elektrisch vervoer bevorderen. We willen het makkelijker maken voor VvE’s en parkeergarages om laadpalen te plaatsen, en kantoren zullen extra laadmogelijkheden en elektrische deelauto’s moeten opnemen. Ook willen we meer snellaadstations, parkeervoordelen voor elektrisch vervoer en een innovatieve aanbesteding voor laadpunten in de openbare ruimte. Het openbaar vervoer wordt uiterlijk in 2025 volledig elektrisch.