vrijdag 22 mei 2020

Stimuleer gebruik warmtepomp

Vol verbazing hoorde Dehlia Timman dat duurzame Amsterdammers beboet worden voor het gebruik van een warmtepomp. Een boete voor een groene maatregel, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van het stadsbestuur dacht D66-raadslid Dehlia Timman. Wat bleek? Voor het plaatsen van een warmtepomp is geen goed beleid. Met het voorstel van Timman komt daar verandering in: ‘’Als gemeente moeten we Amsterdammers juist aanmoedigen om dit soort groene initiatieven te nemen! Dat de warmtepomp niet is opgenomen in het beleid is onnodig en bovendien zonde. Met mijn voorstel krijgt ook de warmtepomp een plek.’’

Duurzame warmte
Een warmtepomp haalt warmte uit de lucht, de grond of het grondwater en gebruikt die warmte om een huis te verwarmen. De warmtepomp stoot hierbij 50% minder CO2 uit dan een CV-ketel die gebruik maakt van gas. Wanneer gebruik wordt gemaakt van groene stroom, is de CO2-uitstoot van een warmtepomp zelfs nul. Daarnaast besparen eigenaren van een warmtepomp een hoop geld, doordat een warmtepomp veel lagere stookkosten heeft. Bovendien is een warmtepomp een milieubewuste en duurzame manier van energie opwekken. Timman: ‘’Als Amsterdam voorop wil lopen in de overgang naar duurzame energie, is het belangrijk dat we onze regels daar zo snel mogelijk op aanpassen. Met het accepteren van de warmtepomp zetten we weer een stap in de goede richting.’’

Amsterdam van het gas af
Een Amsterdams huis van het gas afhalen kan momenteel door het huis aan te sluiten op de al bestaande warmtenetten of door gebruik te maken van warmtekoude opslag. Nu het voorstel van Timman is aangenomen, wordt ook de warmtepomp een optie. Timman: ‘’Het is belangrijk om meer duidelijkheid te geven over de duurzame energiemogelijkheden die er zijn. Er is al zoveel mogelijk op het gebied van groene energie en de meeste Amsterdammers zijn heel welwillend. Maar dan moet het wel duidelijk zijn wat de opties zijn. Ik ben blij dat door mijn voorstel de warmtepomp nu de ruimte krijgt.’’