maandag 19 juni 2017

Streep door verplichte parkeerplek bij middenhuur

Een voorstel van D66 om de zogeheten parkeernormen los te laten bij nieuw te bouwen middenhuurwoningen is aangenomen. De parkeernorm werd al flexibeler toegepast, maar hield nog steeds in dat kopers of huurders van een appartement vaak gedwongen werden een dure parkeerplaats erbij te nemen. D66-raadslid Jan-Bert Vroege: “Het autobezit in de stad neemt af. Steeds meer Amsterdammers kiezen bewust niet voor een eigen auto en hebben dus ook geen behoefte aan een parkeerplek onder hun woning waar ze extra voor moeten betalen.’’ Dankzij het voorstel van Vroege zal het niet meer verplicht zijn om een dure parkeerplek te huren bij een middenhuurwoning.

Lagere bouwkosten

Parkeerplekken bij nieuwbouw verhogen fors de bouwkosten van middenhuurwoningen. Die lasten worden doorberekend in de huur en komen zo op de schouders van middeninkomens terecht. Vroege: “Maandelijks betalen ze voor de parkeerplek, terwijl alleen hun fiets in de lege parkeergarage staat. Nu geven we mensen de keuze: als je wilt wonen in een appartement zonder parkeerplek kan dat ook. De prijs is dan lager, want er hoeft geen parkeergarage gebouwd te worden.” De VVD, het CDA en de Partij van de Ouderen stemden tegen het voorstel van D66.

Auto delen met de buren

Ook heeft Vroege geregeld dat innovatieve ontwikkelaars niet meer aan de minimale parkeernorm hoeven te voldoen als ze met een alternatief komen voor de toekomstige bewoners. Vroege: “Steeds meer ontwikkelaars zijn bezig met mobility as service. Bijvoorbeeld door voor bewoners een autodeelsysteem op te zetten op buurtniveau, in plaats van uit te gaan dat bewoners auto’s in bezit hebben. Daar passen parkeernormen helemaal niet bij.” Deze innovatieve spelers mogen dankzij het voorstel van Vroege naar beneden toe afwijken van de parkeernorm.