Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 23 mei 2019

Tijd voor aanpak verkeersveiligheid maaltijdbezorgers

Zes keer zo vaak als normale scooterrijders. Dat is hoeveel vaker scootermaaltijdbezorgers betrokken zijn bij gevaarlijke situaties in het verkeer. Een zorgwekkend verschil. Daarom wil D66-raadslid Jan-Bert Vroege een convenant met de bezorgsector om de veiligheid  voor bezorgers op scooters en e-bikes te verbeteren. Jan-Bert Vroege: ”Dat Amsterdammers steeds vaker hun pizza thuis laten bezorgen heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Door samen te werken met de maaltijdbezorgbedrijven kunnen er snel stappen gezet worden om die te verbeteren.”

Onervaren
Veel maaltijdbezorgers zijn relatief onervaren verkeersdeelnemers en staan onder grote tijdsdruk. Vroege: ”Ze nemen net wat meer risico om de klant tevreden achter te laten, of checken gauw de route op hun telefoon.” Daarom vindt D66 het tijd dat er verkeerscursussen komen, in samenwerking met horecaondernemers, bezorgdiensten, de brancheorganisatie van maaltijdbezorgers en verzekeraars. Daarnaast dient de bezorgbranche een inspanningsplicht te leveren om hun bezorgers veilig de straat op te sturen. Vroege: ”Het platform draagt ook verantwoordelijkheid. Het moet gangbare praktijk worden dat deze diensten hun bezorgers op pad sturen met bijvoorbeeld een smartphonehouder, een jas en tas met reflecterende vlakken en de mogelijkheid bieden een fietshelm te dragen. Een powerpoint van 5 minuten is niet genoeg.”

E-bikes
Ondanks dat de cijfers die bekend zijn vooral gaan om ongelukken met scooters, maakt D66 zich ook zorgen om de e-bike bezorgers. Vroege: ‘”De e-bike maakt met rasse schreden zijn intrede in de bezorgwereld. De veiligheid van de bestuurders is nog meer in het geding, vrezen wij, omdat dit vaak nóg jongere kinderen zijn die met nog minder ervaring rondrijden op de drukke Amsterdamse straten.” Zo bleek uit onderzoek van RTL Nieuws recentelijk dat 15-jarigen ’s avonds op pad worden gestuurd om maaltijden te bezorgen, terwijl dat wettelijk verboden is.

Rugnummers
In 2017 en eerder dit jaar heeft D66 al aangespoord tot actie op dit dossier. Tot concrete maatregelen heeft dat tot nu toe nog niet geleid. Vroege: ”Maar in een sector die gestaag blijft groeien kunnen maatregelen niet uitblijven.” Tot slot wil D66 kijken of er gewerkt kan worden met rugnummers. Vroege: ”Een beetje sociale controle kan veel helpen. Veel bedrijven die rondrijden gebruiken in het verkeer identificatie, bijvoorbeeld stickers op de auto waarmee andere verkeersdeelnemers worden opgeroepen complimenten of klachten over iemands rijstijl door te geven. Wat D66 betreft wordt dit ook in de bezorgmaaltijdenbranche gangbare praktijk.”