Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 20 juni 2019

Tijd voor nachtrust omwonenden Schiphol

In het holst van de nacht zijn het niet alleen muggen die de rust van Amsterdammers verstoren. Het vliegverkeer van en naar Schiphol zorgt ook regelmatig voor verstoorde slaap. D66 wil daarom het aantal nachtvluchten van en naar Schiphol verminderen. Het voorstel kan op ruime steun van de Amsterdamse gemeenteraad rekenen. Veel vliegvelden in Europa hebben strenge maatregelen om het aantal nachtvluchten te beperken. Schiphol daarentegen kent nauwelijks restricties op het aantal nachtvluchten. D66-raadslid Hülya Kat: “We moeten de klachten van inwoners over overlastgevende vluchten serieus nemen: dat betekent stiller vliegen, schoner vliegen en substantieel minder nachtvluchten.”

Gevolgen van nachtvluchten
Sinds 2010 is er een toename van de hoeveelheid nachtelijke geluidsoverlast vanuit Schiphol. Onderzoek laat zien dat omwonenden regelmatig wakker schrikken van de nachtelijke vluchten. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Mensen die regelmatig in hun slaap gestoord worden lopen bijvoorbeeld meer kans op diabetes of obesitas. D66-raadslid Hülya Kat: “Schiphol heeft veel ruimte voor vluchten overdag, ’s nachts moeten mensen kunnen slapen.”

Aanscherpen eisen aan Schiphol
Een aantal luchthavens in Europa geeft het goede voorbeeld hoe om te gaan met nachtvluchten. Zo mag op Frankfurt vanaf 23.00 tot 05.00 uur helemaal niet gevlogen worden. Bij Londen Heathrow ligt het aantal nachtvluchten ruim driekwart lager dan op Schiphol terwijl er bij Parijs Orly een totaalverbod op vluchten tussen 23.30 en 06.00 uur geldt. Het totaal aantal nachtvluchten op Schiphol is hoger dan alle nachtvluchten van Heathrow, Frankfurt en Parijs Orly bij elkaar opgeteld. D66-raadslid Hülya Kat: “Schiphol is de enige luchthaven die zoveel gebruik blijft maken van nachtvluchten, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit niet veel beter kan.”