woensdag 29 mei 2019

Tijdelijk kamerpardon voor studenten en starters

D66 is blij met de extra tijdelijke versoepeling die het stadsbestuur doorvoert om meer zekerheid te bieden aan woningdelers. Waar het bestuur eerder al aankondigde de isolatie-eisen voor woningen met 3 personen te laten vervallen, krijgen huiseigenaren nu nog eens drie jaar de tijd om aan de isolatie-eisen te voldoen die gelden bij woningen met vier personen. D66-woordvoerder Alexander Hammelburg: “De afgelopen jaren kwamen er veel klachten binnen dat de isolatie-eisen zouden leiden tot kameruitzetting. De versoepeling van de isolatie-eisen en het tijdelijke kamerpardon geven zittende woningdelers tot vier personen nu de zekerheid van een dak boven hun hoofd.’’

Ruimte voor gespreide groei
Daarnaast neemt het stadsbestuur maatregelen om woningdelen gelijker over de stad te spreiden door een vergunningenplafond per wijk en complex in te voeren. Hammelburg: ‘’Er blijft de komende jaren ruimte voor groei in het aantal woningdeelsituaties, maar dankzij het plafond kunnen we die groei gelijker over de stad verdelen zodat Amsterdamse wijken gemengd blijven en er ruimte blijft voor gezinswoningen.’’

Woningdelen blijft uitdaging
Het woningdeeldossier houdt de stad al jaren bezig. Voor studenten en starters is het delen van een huis met bekenden een betaalbare manier om toch in Amsterdam te kunnen blijven wonen. Tegelijkertijd zien we dat het aantal gezinswoningen in bepaalde wijken snel afneemt en er sprake is van overlast door te grote concentraties bewoners in gebouwen die daar niet geschikt voor zijn. Hammelburg: ‘’Deze maatregel moet de balans herstellen en tegelijkertijd zorgen dat studenten en starters aan een kamer kunnen komen.”