woensdag 16 december 2020

Uitbreiding winteropvang dak- en thuislozen

Er moeten 100 extra plekken in de winteropvang voor dak- en thuislozen in Amsterdam komen. Daar dient D66 met een raadsmeerderheid een voorstel voor in. Hiermee wordt er voldaan in een grote vraag. ‘‘Het is belangrijk dat we deze kwetsbare mensen onderdak bieden in de winter en dat we ze daar gericht begeleiden om permanent uit hun situatie van dakloosheid te helpen’’, aldus raadslid El Ksaihi.

Een kwetsbare groep
Vorige winter heeft Amsterdam de tijdelijke winteropvang structureel gemaakt om de meest kwetsbare dak- en thuislozen het hele jaar door op te kunnen vangen. Daar wordt hun, na een screening, een passend traject aangeboden met uitzicht op herstel. ‘‘Hiermee kunnen de zwakste dak- en thuislozen structureel begeleid worden en bieden we mensen een springplank naar herstel en weer een zelfstandig bestaan.’’ Aldus raadslid El Ksaihi.

Grote vraag
De permanente dak- en thuislozenopvang die het hele jaar door beschikbaar is blijkt deze winter niet afdoende te zijn voor een groeiende groep kwetsbare Amsterdammers die geen dak boven hun hoofd heeft. De winteropvang van daklozen wordt daarom door dit voorstel uitgebreid met 100 plekken voor het lopende winterseizoen (tot 1 april) en het winterseizoen 2021/2022. Dit is bovenop de al bestaande permanente opvangplaatsen die het hele jaar door beschikbaar zijn. ‘‘Deze groep mensen kunnen we niet in de winter buiten laten en met goede begeleiding kunnen we ze tegelijk helpen om hun leven weer op de rit te krijgen en terug te geraken naar een zelfstandige woonsituatie,’’ aldus raadslid Yassmine el Ksaihi.