woensdag 11 november 2020

Van benzinestation naar elektrisch snellaadstation

Vanaf 2030 komt er geen brandstofauto meer de ring in: elektrische voertuigen worden de nieuwe standaard. De komende jaren werkt het stadsbestuur toe naar een uitstootvrije stad. Maar om Amsterdam daarvoor klaar te stomen, moet er nog het een en ander gebeuren. Daarom stelde D66-raadslid Jan-Bert Vroege voor om het aantal snellaadstations in Amsterdam flink uit te breiden. Zijn voorstel is afgelopen gemeenteraad aangenomen! Dit betekent dat het stadsbestuur aan de slag gaat om bestaande benzinestations in fases om te bouwen tot elektrische snellaadstations.

We zijn goed op weg!
Vroege: ‘’De overgang naar elektrisch rijden vraagt nog behoorlijk wat van onze infrastructuur. Met name de beschikbaarheid en de snelheid van laadpalen en snellaadstations in onze stad kan beter.’’ En met het aannemen van het initiatief voorstel gaat dit eindelijk van start! Want huidige benzinestations liggen vaak – niet geheel verrassend – op voor auto’s handige locaties. De meesten zijn heel geschikt om om te bouwen tot snellaadstation. Nu al heeft Amsterdam het hoogste percentage elektrische auto’s van heel Nederland. Toch is voor veel autogebruikers de oplaadtijd van een elektrische auto een obstakel om over te stappen. Vroege: ‘’Om ervoor te zorgen dat de elektrische auto voor nog meer Amsterdammers een serieus alternatief wordt voor de brandstofauto, is het belangrijk dat Amsterdammers overal dezelfde kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van opladen kunnen verwachten. Een duidelijke aanpak is noodzakelijk.’’ En die aanpak is een stuk dichterbij met de aanname van het voorstel van D66.

Ombouwen
Op het moment telt Amsterdam ongeveer 55 benzinestations, waarvan er 30 op grond van de gemeente staan. Naar aanleiding van de aanname van het voorstel van D66 komt er onderzoek naar welke benzinestations die op grond staan van de gemeente de komende jaren in fases omgebouwd kunnen worden tot volwaardige snellaadstations. Een groot voordeel daarvan is dat er nauwelijks nieuwe locaties gevonden hoeven te worden. Zo maken we optimaal gebruik van de schaarse ruimte in onze stad. Hierbij wordt gekeken naar alle aanbieders van snellaadstations, zodat iedereen de ruimte krijgt. Op die manier hebben alle partijen met interesse een eerlijke kans op deze nieuwe snellaadmarkt.

Milieuzone
Door de ambitieuze plannen van het Amsterdamse stadsbestuur zal de transitie naar elektrisch rijden zich in Amsterdam nog een stuk sneller voltrekken dan in de rest van Nederland. Zo zijn brandstofvoertuigen vanaf 2030 niet meer welkom binnen de ring. Dat betekent dat benzinestations daar ook steeds overbodiger worden. Vroege: ‘’Om in 2030 een werkende en efficiënte laadinfrastructuur te hebben voor al die elektrische voertuigen, moeten we nu nog even flink aan de bak. Het in fases ombouwen van benzinestations tot snellaadstations is daar een goede stap in.’’ Door bestaande benzinestations om te bouwen tot snellaadstations maken we Amsterdam bestendig voor de toekomst.