woensdag 11 maart 2020

Vernoem brug naar Van Mierlo

D66 wil graag dat Hans van Mierlo in Amsterdam vereeuwigd wordt door een brug naar hem te vernoemen. Hans van Mierlo was de oprichter van de politieke partij D66 (zowel landelijk als in Amsterdam), en bekleedde onder andere de functies van minister van Defensie, minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier. Vandaag is het tien jaar geleden dat hij is overleden, een mooi moment om hem te eren. Reinier van Dantzig: “Van Mierlo was een bijzonder politicus, oprichter van onze partij en een echte verbinder. Het zou mooi zijn als een brug zijn naam kan dragen in Amsterdam.”

Verbinding
In 2016 is besloten dat Amsterdammers de naamloze bruggen van onze stad een naam mogen geven. De keuze voor straatnamen en bruggen ligt natuurlijk bij de commissie naamgeving openbare ruimten (CNOR), maar Reinier van Dantzig wil graag Van Mierlo als naamdrager voor een brug aandragen. “Bijvoorbeeld de brug over de Herengracht die de Blauwburgwal met de Herenstraat verbindt, brug 18. Dat is vlak bij zijn oude huis en die brug heeft nog geen naam. Het is een passend eerbetoon aan een spraakmakende man en politicus.”

Hans van Mierlo
Van Mierlo richtte in 1966 de politieke partij Democraten 66 op en kwam na de daaropvolgende verkiezingen in ’67 met zeven zetels in de Tweede Kamer. Met de oprichting van D66 keerde Van Mierlo zich onder andere tegen de sterke verzuiling van Nederland. Hij keerde in de jaren 80 terug in de politiek, eerst als leider van D66 en later als minister en vicepremier.