donderdag 21 december 2017

Verplaatsing PTA mag niet leiden tot ongebreidelde groei cruisetoerisme

Vandaag is bekend geworden dat de locatie Coenhaven de voorkeur heeft van Amsterdam en Zaanstad als nieuwe locatie van de PTA. In een uitgebreid onderzoek naar de meest wenselijke nieuwe locatie komt de Coenhaven als het meest kansrijk naar voren. D66 lijsttrekker Reinier van Dantzig: “Door de PTA te verplaatsen uit het centrum zullen meer cruisetoeristen ervoor zullen kiezen in Amsterdam de boot niet te verlaten of in ieder geval niet het centrum van Amsterdam in te gaan. Dat verlicht de druk op de binnenstad, daar zijn we blij mee. Als het aantal cruisetoeristen dat aanmeert bij de PTA op de nieuwe locatie vervolgens enorm zou groeien, dan zijn we niets opgeschoten. Dat wil D66 daarom ook niet”

Vaart maken voor de brug

Wat D66 betreft is het belangrijk dat de verplaatsing niet de komst van een brug onnodig vertraagt. Van Dantzig: “Willen we vaart maken met de oostelijke brug, dan moeten de grote cruises ergens anders gaan aanmeren. Die sprong over het IJ moet er zo snel mogelijk komen. Door de verplaatsing zo snel mogelijk uit te voeren voorkomen kunnen we voorkomen dat de Javabrug onnodig vertraging oploopt.”.

Spreiding

Door de PTA te verplaatsen worden er een aantal verkeersbewegingen uit het centrum gehaald. Van Dantzig: “Het gaat niet alleen om het aantal toeristen dat verkiest om op de boot te blijven of de binnenstad niet te bezoeken als doelbestemming. Ook de bevoorrading van schepen, en al het daarmee gepaard gaan verkeer, hoeven niet meer in en door het centrum plaats te vinden. Die toeristen die ervoor kiezen naar de Zaanse Schans te gaan, of een andere locatie buiten de binnenstad, hoeven dan ook niet meer per se door het centrum te reizen. Alles bij elkaar doe je er zo alles aan het centrum te ontlasten”.