woensdag 17 mei 2017

Voorjaarsnota 2017: miljoenen extra voor scholen, handhaving en de groei van Amsterdam

Amsterdam gaat miljoenen extra investeren in scholen, handhaving en om de groei van de stad in goede banen te leiden. Dat staat in de Voorjaarsnota 2017 die het stadsbestuur van D66, VVD en SP vandaag presenteert. D66-raadslid Paul Guldemond ziet deze extra investeringen graag tegemoet: “Amsterdam groeit als kool. Veel mensen willen hier wonen of de stad bezoeken. Om die aantrekkingskracht van de stad in goede banen te leiden, de drukte te beheersen en overlast te voorkomen zijn die extra handhavers hard nodig. Amsterdammers profiteren nu ook echt mee van de groei, met investeringen in nieuwe scholen, meer sportvoorzieningen, betere infrastructuur en extra ponten.”

160 miljoen voor nieuwe en bestaande scholen

Met de groei van de stad, groeit het aantal kinderen dat naar school gaat mee. Ook kunnen sommige schoolgebouwen een fikse opknapbeurt gebruiken. Het stadsbestuur heeft daarom 160 miljoen uitgetrokken voor nieuwe en gezonde, schone schoolgebouwen. Daarnaast wordt 15 miljoen extra geïnvesteerd in sportvoorzieningen. Guldemond: “Zo kunnen we blijven zorgen voor het beste onderwijs en is er genoeg ruimte om te kunnen sporten en spelen. Dat willen we voor alle Amsterdamse kinderen.”

Lagere lasten

Goed nieuws is dat voor het vierde jaar op rij de lasten voor Amsterdammers worden verlaagd. Zo dalen de kosten van de rioolheffing met 2% en het drinkwatertarief met 6%. In de afgelopen drie jaar is de afvalstofheffing omlaag gegaan (tot wel 50 euro per gezin) en zijn de hondenbelasting, precariobelasting en reclamebelasting afgeschaft. Ook wordt sinds vorig jaar de rioolheffing eerlijker geïnd, waardoor de grote gebruikers meer betalen.

Financiën op orde

D66-wethouder Udo Kock heeft ook met deze Voorjaarsnota de financiën van de gemeente weer verder op orde gebracht. Guldemond: “Financiën op orde is niet alleen een randvoorwaarde als verantwoordelijke hoofdstad, het loont ook. We zaten echt met een financiële puinhoop, we hebben veel gaten moeten dichten. Nu kunnen we met de extra’s Amsterdammers laten profiteren van het succes van de stad, in plaats van dat we het moeten uitgeven aan het rechttrekken van de boekhouding.”