donderdag 1 oktober 2020

Voorstel D66 Pllek behouden aangenomen!

Het voorstel van D66 om Pllek te behouden als culturele ontmoetingsplaats is aangenomen. Raadslid Hülya Kat: “Het zou zonde zijn om Pllek nu te laten wijken voor een gelijksoortig initiatief. Pllek heeft zich bewezen als fantastische ontmoetingsplaats die door veel Amsterdammers wordt gewaardeerd. Die plaats moeten we daar behouden zolang het niet hoeft te wijken voor een definitieve invulling van het NDSM-terrein op langere termijn.” Kat is blij met de steun van andere gemeenteraadsfracties.

De tijdelijke vergunning voor Pllek loopt af en dat zou betekenen dat een ander initiatief de mogelijkheid krijgt om een tijdelijk concept neer te zetten tot aan de bekendmaking van de definitieve invulling op de lange termijn van de NDSM-werf. Raadslid Kat vindt dit geen goed idee. ‘‘Pllek is met haar brede culturele programmering een ontmoetingsplaats voor alle Amsterdammers en haar toegevoegde waarde voor de stad heeft zij al bewezen.’’ Ze vindt het een slecht idee om Pllek weg te doen voor een ander tijdelijk initiatief terwijl Pllek zo’n goed aangeslagen concept heeft.

Veel Amsterdammers hebben zich uitgesproken over het behouden van Pllek. Er zijn middels een petitie maar liefst 16.898 handtekeningen opgehaald om de tijdelijke vergunning voor Pllek te behouden tot er een definitieve invulling voor het terrein wordt gerealiseerd. Hülya Kat: “Ik wil dat het college de gemeenteraad op de hoogte stelt als er een definitieve invulling komt zodat we mee kunnen kijken naar mogelijkheden om Pllek ook op de langere termijn als ontmoetingsplaats voor de stad te behouden.”

De motie van D66 is aangenomen in de gemeenteraad op 30 september 2020.