woensdag 18 januari 2017

Kritische vragen over overstapregeling eeuwigdurende erfpacht

D66 heeft vragen gesteld over de voorgestelde overstapregeling voor eeuwigdurende erfpacht. D66-raadslid Joris van Osselaer: “Het lijkt erop dat de gemiddelde erfpachter erop vooruit gaat ten opzichte van de huidige situatie, mits je in 2017 overstapt, maar er is te weinig zicht wie er bij een overstap niet op vooruit gaan. Ook hebben we zorgen over de waardebepaling van de grond. Die lijkt te resulteren in fors hogere grondwaarden. We willen goed in kaart hebben hoe het uitwerkt voor individuele Amsterdammers.”

Huizen onder water

D66 wil weten wat die hogere grondwaarde betekent voor de waarde van het huis van mensen. Van Osselaer: “De meeste Amsterdammers hebben een hypotheek afgesloten. Als er huizen onder water komen te staan, als gevolg van een regeling die bedoeld was om de erfpachter te helpen, willen we dat graag weten. We hadden verwacht dat hier meer zicht op zou zijn.”

Wat gebeurt er als je niet overstapt?

Ook maakt de fractie zich zorgen over wat er gebeurt als je niet overstapt. Van Osselaer: “Het lijkt erop dat je dan te maken krijgt met een forse stijging in grondwaarde als gevolg van de nieuwe rekenmethode. We maken ons daar zorgen over en hebben vragen over de gevolgen als je wacht met overstappen, of besluit in het voortdurende stelsel te blijven. We willen graag dat mensen overstappen doordat de overstapregeling aantrekkelijk is, niet omdat niets doen onaantrekkelijker wordt gemaakt.”

Notariskosten

Tenslotte vraagt D66 zich af hoe ervoor gezorgd wordt dat iedereen echt goed wordt voorgelicht en dat mensen dit niet aan zich voorbij laten gaan. Van Osselaer: “Een bezoek aan een Amsterdamse notaris is daarvoor cruciaal, maar die notariskosten kunnen best een belemmering zijn, met name voor mensen met een kleine beurs. Wat kunnen we hieraan doen? Dat wil ik van het college weten.”