dinsdag 25 november 2014

Weigeren dragqueens door taxichauffeurs onacceptabel

Vandaag berichtte de website gay.nl over een incident waarbij twee dragqueens werden geweigerd door een chauffeur van TCA. Aangezien het incident niet op zichzelf lijkt te staan heeft D66-raadslid Jan-Bert Vroege het probleem aangekaart bij het stadsbestuur.

Vroege: “Uit gesprekken met betrokken hebben we opgemaakt dat het helaas vaker voorkomt dat met name dragqueens worden geweigerd door taxichauffeurs. Dit past absoluut niet bij Amsterdam. We hebben altijd voorop gelopen in de strijd voor gelijke rechten voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. D66 wil van het stadsbestuur weten hoe vaak dit precies voorkomt en wat voor extra maatregelen we kunnen treffen om dit aan te pakken. Amsterdam is een vrije stad en dit soort incidenten passen daar absoluut niet in. Helaas voelt niet iedereen zich overal in Amsterdam veilig om over straat te lopen of gebruik te maken van ov. Totdat dit wel het geval is moet juist voor deze groepen de taxi een veilig alternatief zijn.”

De dragqueens Jennifer Hopelezz en Gimme Moore werden gisterenavond na een bezoek aan het IDFA geweigerd door een taxichauffeur van TCA. Zij hadden een taxi gebeld, maar toen deze voor kwam rijden en de chauffeur zag dat het om dragqueens ging is hij doorgereden. Betrokkenen geven aan dat dit helaas vaker voorkomt. Jennifer Hopelezz heeft inmiddels een klacht ingediend bij zowel TCA als het Meldpunt Discriminatie.

Eerder dit jaar interviewde Jan-Bert Vroege in Jennifer Hopelezz over Amsterdam als vrije stad.