donderdag 8 juli 2021

Woonplicht snel invoeren

Coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP willen vaart zetten achter de invoering van woonplicht bij het kopen van een huis in Amsterdam. Hiertoe roepen ze het stadsbestuur op in een aangenomen voorstel in de gemeenteraad. Raadslid Ilana Rooderkerk (D66): ‘‘Woningen in Amsterdam zijn erg schaars en duur. De markt wordt deels aangejaagd door beleggers die de woningen vervolgens verhuren. Hiermee wordt de al overkookte woningmarkt nog meer onder druk gezet. Graag zien we dat het college zo snel mogelijk en in ieder geval voor juli  2022 een woonplicht invoert.’’

Grote krapte woningmarkt
Er bestaat een grote krapte op de Amsterdamse woningmarkt. Hierbij wordt overbieden niet geschuwd. Om boven de andere partijen uit te komen moet je flink je best doen. De concurrentie komt niet alleen van andere woningzoekende. Er zijn ook opkopers van investeringsmaatschappijen actief. Raadslid Rooderkerk: ‘‘De woningnood in Amsterdam is hoog en daar spelen veel factoren een rol in. Investeerders die huizen opkopen zijn hier een onderdeel van. Zij jagen gezinnen in een versneld tempo de stad uit. Het is dus van groot belang dat Amsterdam net als steden als Rotterdam en Den Haag de zelfwoonplicht in werking stelt om de druk op de woningmarkt te verlichten.’’

Wettelijke basis woonplicht aanwezig dus nu voortmaken
In Amsterdam heeft de gemeenteraad in 2017 al een voorstel aangenomen om bij zoveel mogelijk Amsterdamse woningen een zelfwoonplicht in te voeren. Hierbij was de vraag om de zelfwoonplicht na te streven bij zowel bestaande woningbouw als nieuwbouw. Dit bleek juridisch niet afdwingbaar voor alle soorten koophuizen in Amsterdam. Deze week is door de Eerste Kamer een amendement aangenomen voor opkoopbescherming, waardoor het invoeren van een feitelijke zelfwoonplicht bij de verkoop van huizen mogelijk is. Raadslid Rooderkerk: ‘‘De urgentie op de Amsterdamse woningmarkt is zo hoog dat we voort moeten maken met het invoeren van de woonplicht. We zijn blij dat de gemeenteraad heeft in gestemd met ons voorstel om een woonplicht in te voeren.’’