woensdag 16 december 2015

Zolang Abdullah Hakim Quick geen wet overtreedt, mag hij spreken

Dat stelt Jan Paternotte, D66-fractievoorzitter in Amsterdam, vandaag in de gemeenteraad. Wel wilde Paternotte weten of de komst van de omstreden Abdullah Hakim Quick, als spreker op een event van de Islamitische Studentenvereniging Amsterdam op 22/23 december, op de radar staat bij de burgemeester en politie. Paternotte vroeg specifiek welke maatregelen worden getroffen om de openbare orde en veiligheid te borgen. “De komst van Abdullah Hakim Quick roept hoe dan ook heftige reacties op, gezien zijn eerdere uitspraken, de recente aanslagen in Parijs en de realiteit waar Europese steden nu mee te maken hebben.”

Vrijheid van meningsuiting versus haat zaaien

Abdullah Hakim Quick heeft zich in het verleden meermaals – gewelddadig – uitgesproken tegen homo’s, Christenen en Joden. Ook noemde hij homoseksualiteit een te bestrijden ziekte. Quick heeft in 2010 wel publiekelijk zijn excuses gemaakt voor deze uitspraken. Paternotte: Zolang hij geen wet overtreedt, mag hij spreken en zijn mening uiten. Maar de vrijheid van meningsuiting mag niet de grens overschrijden en overgaan tot haat zaaien, discriminatie en racisme. Als er iets gebeurt wat niet door de beugel kan, dan moet er worden ingegrepen,” aldus Paternotte.

Niet van te voren optreden

De burgemeester gaf aan dat het OM en de politie op de hoogte zijn en er op gelet wordt. Indien nodig kan er zichtbaar worden opgetreden. Paternotte: “Het beleid is om niet van te voren op te treden, maar achteraf indien nodig. Dat is maar goed ook en past bij Amsterdam als vrije stad.”