woensdag 30 november 2016

Zorg voor voldoende sportvelden in nieuwe buurten

D66, SP, VVD en PvdA pleiten voor voldoende sportfaciliteiten bij de bouw van nieuwe buurten in Amsterdam. Onze stad heeft de ambitie de komende tien jaar 50.000 woningen te bouwen om zo het tekort op de woningmarkt aan te pakken. Eerdere grote uitbreidingen van de stad werden opgeleverd met te weinig sportvoorzieningen in de buurt, zoals op IJburg en in Zuidoost. De partijen willen dat bij bouwplannen standaard ruimte wordt gereserveerd voor sportfaciliteiten. D66-raadslid Reinier van Dantzig: “Het is van groot belang dat zoveel mogelijk Amsterdamse kinderen kunnen sporten. Op veel plekken in de stad zijn lange wachtlijsten voor sportclubs. Dat moeten we voorkomen door bij de bouw van nieuwe buurten meteen rekening te houden met sportvelden en parken waar kinderen kunnen sporten.”

Standaard sportruimte bij nieuwbouw

De partijen vinden dat de gemeente kinderen zo veel mogelijk moet stimuleren te gaan sporten. SP-raadslid Peter Kwint: “Scholen, sportvelden, winkels, ze horen allemaal bij de leefbaarheid van een buurt. Daarom mogen we niet dezelfde fouten maken als bij eerdere stadsuitbreiding. Gelukkig komt er meer plek om te wonen in de stad, maar daar hoort sporten en naar school gaan ook bij. De sportnorm die wij voorstellen geeft die garantie.”

Stedenbouw

De Amsterdamse sportraad adviseert de gemeente om bij deze grootschalige projecten bewust rekening te houden met de behoefte aan sportfaciliteiten en stelt daarom een sportnorm voor. VVD-raadslid Dilan Yesilgoz: “Het zou toch zonde zijn dat kinderen in nieuwe buurten die graag willen sporten weer op een wachtlijst komen te staan. Daarom moeten we goed kijken welke sportlocaties we waar plaatsen zodat we met de beperkte ruimte die we hebben, kunnen woekeren.”