woensdag 11 november 2020

Zwemmen in Noord!

D66 wil zwemmen in het Johan van Hasseltkanaal mogelijk maken! In Amsterdam Noord bestaat een grote vraag naar zwemmogelijkheden in natuurwater.[1] De roep om dit in het Johan van Hasseltkanaal mogelijk te maken wordt steeds groter. Voorstel van D66 om druk uit te oefenen op Rijkswaterstaat om tot actie over te gaan is aangenomen in de gemeenteraad. ‘‘De mogelijkheid om te zwemmen in het Johan van Hasseltkanaal geeft een gezonde, sportieve en vermakelijke impuls voor de ontwikkelingen in de Buiksloterham’’, aldus raadslid Dehlia Timman.

De motie van D66 om zwemmen in het Johan van Hasseltkanaal mogelijk te maken is door de gemeenteraad aangenomen. Tot op heden is de bodem en een deel van de kades van het kanaal vervuild. Er zal daarom een saneringsproject gestart moeten worden vanuit Rijkswaterstaat om zwemmen daar mogelijk en veilig te maken.

In het voorstel roept D66 het stadsbestuur op om er op aan te dringen bij Rijkswaterstaat om over te gaan op bodem- en gedeeltelijke kadesanering. Op die manier kunnen bewoners van de Buiksloterham op een verantwoorde en veilige manier zwemmen in het natuurwater bij hen in de buurt.

Vind het voorstel hier.

[1] https://www.parool.nl/amsterdam/loeidruk-maar-zorgen-over-de-waterkwaliteit-zwemmen-is-hier-op-eigen-risico~bdb4d211/