dinsdag 3 mei 2016

Zweten én meer van de politiek weten

D66 organiseert 5 mei jongeren straatvoetbaltoernooi in Amsterdam Nieuw-West

Waarom zou ik nog stemmen? Het is -helaas- een veelgehoorde vraag. Niet alle Amsterdammers, en zeker niet veel jongeren, interesseren zich in de (lokale) politiek. Ook heerst bij veel Amsterdammers de gedachte dat zij eigenlijk niet of nauwelijks invloed kunnen uitoefenen op het bestuur van de stad. Het tegendeel is waar en D66 wil dat laten zien. De partij organiseert op 5 mei een straatvoetbaltoernooi voor jongeren tussen de 16 en 18 jaar. D66-raadslid en woordvoerder sport Reinier van Dantzig: “De politiek heeft een suf imago en voor veel jongeren is het volstrekt onduidelijk wat wij de hele dag doen op de Stopera. Sport – en zeker voetbal – raakt jongeren wel. Wij willen de kracht die sport in zich heeft om jongeren te enthousiasmeren en bij elkaar te brengen, gebruiken om ze beter te leren kennen. Tijdens het toernooi gaan wij met een hoop vrijwilligers en politici met de jongeren in gesprek: wat speelt er in de buurt, wat gaat er goed en waar lopen jongeren tegenaan.”

De kracht van sport gebruiken

Het is voor het eerst dat een politieke partij een straatvoetbaltoernooi organiseert. Rutger Goethart, voorzitter van D66 in Amsterdam: “Eenmaal een succes willen we dit vaker gaan doen. We beginnen nu in Nieuw-West. We hebben daar bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 veel stemmen gewonnen, maar we hebben er relatief nog weinig leden. Dit straatvoetbaltoernooi is voor ons ook een mooie manier om Amsterdamse jongeren uit Nieuw-West te leren kennen.”

Weten wat er speelt in de buurt

D66 heeft inspraak hoog in het vaandel staan. “We willen dat Amsterdamse jongeren meer gaan ‘meebesturen’. Niemand kent de stad van vandaag beter dan zij. Het is dus van groot belang dat jongeren gehoord worden. Dat proberen alle politieke partijen van A tot Z met verschillende acties, maar wij denken juist met sport meer jongeren goed te bereiken,” aldus D66-fractievoorzitter Jan Paternotte. “Zo kunnen we laten zien dat de politiek lang zo gek niet is. De beslissingen die hier immers in de gemeenteraad genomen worden, hebben direct of indirect met jongeren te maken. Van de school waar je op zit, de voetbalvereniging die wil uitbreiden tot een goede stageplek vinden.”

Waarom op 5 mei

De Straatvoetbalbond Nederland heeft 5 mei uitgeroepen tot ‘Nationale Straatvoetbaldag’, als symbool voor vrijheid, respect, samenspel en plezier. Op deze dag vindt traditioneel de aftrap plaats van de Nationale Straatvoetbalkampioenschappen en worden in heel Nederland toernooien georganiseerd om de voorrondes te spelen. Iedereen is welkom: 5 mei, 12h00-17h00, Louis de Visserplein.